Zelfontwikkeling voor studenten

Personal branding voor studenten

“Laura is goed in foto’s maken en is communicatief sterk, dus zij zou geschikt zijn om op jouw evenement foto’s te maken”. “Jan is zo gedisciplineerd en heel goed met cijfers, en hij zit aan het einde van zijn studie, dus misschien kan hij bij jullie op kantoor eens kijken of hij iets voor jullie kan betekenen”.

Deze zinnen komen dagelijks voorbij. Bewust en onbewust beveel jij mensen aan anderen aan en andersom. Dit komt omdat jij een bepaald beeld in je hoofd hebt gecreëerd over een specifiek persoon op basis van wat die specifieke persoon gecommuniceerd heeft naar jou. De verwachtingen en indrukken die je hebt van een persoon is zijn of haar personal brand.  
De studenten van tegenwoordig willen de wereld veranderen en problemen oplossen met een creatieve en ondernemende visie. Personal branding kan dienen als een richtlijn voor het behalen van hun doelen, en is een voorwaarde voor een succesvolle carrière. 
 

Wat is personal branding? 


Personal branding is volgens Rangarajan, Gelb, and Vandaveer (2017) een strategisch process gebaseerd op talenten en vaardigheden om de best mogelijke carrière kansen te creëren. De manier waarop een personal brand tot stand komt, kan vergeleken worden met de branding methode die wordt toegepast op bedrijven.
Voor degenen die niet bekend zijn met branding, hierbij een korte uitleg.

Branding wordt gebruikt in de marketing en heeft als doel om een beeld van een product of service te creëren in het hoofd van de klanten om de consumptie toe te laten nemen. Dit wordt gedaan door een unieke en gedifferentieerde plek in de markt te veroveren en door de uitstraling en het verhaal van het product duidelijk te maken aan de klant. Zo kan een bedrijf haar concurrentie verminderen en een band opbouwen met de klant. Een goed voorbeeld is Tony Chocolonely. Zij zetten zich in voor een eerlijke verdeling van de inkomsten in de cacao industrie en deze industrie slaafvrij te maken. Vandaar dat de blokken in hun chocoladerepen verschillende groottes hebben, omdat de inkomsten ongelijk verdeeld worden onder de boeren. Als je denkt aan een sustainable bedrijf is Tony vaak het bedrijf waar het eerste aan gedacht wordt, omdat zij zich zo gebrand hebben.
Dit is ook mogelijk bij jezelf! Iedereen heeft een personal brand. Je bent je er misschien nog niet bewust van. Het beeld dat mensen in hun hoofd hebben van jou en de verwachtingen die ze van jou hebben, beschrijft jouw personal brand.
 

Test het zelf!


Vraag eens aan vrienden of kennissen of ze jou in drie woorden kunnen omschrijven. Is de uitkomst gelijk met jouw eigen beeld van jezelf? Zo ja, dan ben je al goed op weg met je personal brand.  
Alles wat je elke dag doet, draagt bij aan hoe mensen jou zien, wat jouw talenten, vaardigheden en doelen zijn. Een personal brand bestaat onder andere uit jouw vaardigheden, jouw gedrag tot anderen, woordkeuze, non-verbale communicatie, je omgeving.
Naast deze aspecten is jouw digitale brand ook belangrijk. De wereld van de huidige student bestaat tegenwoordig voornamelijk online. Van online shoppen en daten tot online studeren en solliciteren. Werkgevers verwachten ook dat je online tools zoveel mogelijk gebruikt. Denk hierbij aan een LinkedIn pagina, een eigen website, blog of jouw social media kanalen. Via deze kanalen kan jouw toekomstige werkgever een eerste indruk wekken of jij binnen de bedrijfscultuur past en waar jouw talenten en vaardigheden liggen. 


Voorbeeld

 

Op Facebook of Instagram staan foto’s van de commissie functie die jij hebt beoefend tijdens jouw studietijd, de foto’s van de reizen die jij gemaakt hebt of de foto’s van de workshops die jij georganiseerd hebt. Zorg er dan ook voor dat alleen de bruikbare talenten zichtbaar zijn op jouw profiel. Jouw toekomstige werkgever hoeft geen foto’s te zien van jouw iets-te-diep-in-het-glaasje-gekeken ogen. Denk hier goed over na!

Vind jij deze blog interessant en vind je het leuk om meer over jezelf te weten komen? Houd onze Instagram, LinkedIn en website in de gaten voor nog meer leuke ontwikkelingen. Tot half juni 2020 focust Carrièrestart zich op dit thema; personal branding. Heb jij vragen, ideeën of suggesties, laat het ons weten! Carrièrestart en onze professionals staan klaar om jou te helpen jezelf zo goed mogelijk te leren kennen en daardoor je zo goed mogelijk te begeleiden naar de arbeidsmarkt.
Terug naar overzicht