Waarom is Personal Branding belangrijk?

Tour de Carrière voor millennials

Het carrièrepad voor millennials is totaal anders geworden ten opzichte van onze ouders. De oudere generatie zegt vaak dat je goed moet nadenken over het bedrijf waar ze met het hun eerste baan begonnen. Hoezo, denk je wellicht?

Dit komt omdat onze ouders vaak langere tijd, als het niet hun hele carrière is, bij een bedrijf hebben gewerkt. De doorgroeimogelijkheden binnen een bedrijf waren voor hen van groot belang. 

Echter ziet ons carrièrepad er nu wat anders uit. Zoals Simon Sinek in zijn video over millennials zegt, ze willen een impact maken op de werkvloer en het liefst binnen twee maanden. De “over 5 jaar ben ik hier toch weg” uitspraak is een steeds populairdere instelling geworden. Om dit carrièrepad succesvol te bewandelen is een personal brand plan van cruciaal belang. Hieronder vertellen we waarom.
 

Agile


Wie kent dit woord inmiddels niet. Het werk van nu is project-based. Cross-functionele teams worden op bijna iedere afdeling uit de grond gestampt en globalisering zorgt ervoor dat er binnen het bedrijf geen landsgrenzen meer zijn. De lange termijn contracten bestaan al een tijdje niet meer en flexibiliteit en freelancers zijn de norm geworden. Deze manier van werken is 180 graden gedraaid ten opzichte van het werk van onze ouders. Het traditionele carrièrepad bestaat niet meer. 

In de generaties boven ons kreeg je promotie omdat het bedrijf je kende en omdat je er al zoveel jaar werkte. Het bedrijf zag en verbeterde zodanig de kwaliteiten van de werknemers. Tegenwoordig gaan bedrijven ervan uit dat jij je eigen kwaliteiten kent en die ontwikkelt. De globalisering zorgt ervoor dat je niet alleen maar nationale concurrentie hebt, maar dat professionals vanuit de hele wereld bereikbaar zijn. Best lastig.


Jezelf positioneren 


Jezelf op de goede manier positioneren om een plek te bemachtigen in het hoofd van de relevante werkgever en om de concurrentie te verminderen zijn redenen waarom het optimaliseren van jouw personal brand zo belangrijk is. Jouw talenten en vaardigheden kunnen in de arbeidsmarkt gebruikt worden op de best mogelijke manier en als kers op de taart krijg jij ook nog eens energie van je werk omdat je iets doet waar je goed in bent en wat je leuk vindt. 

Bedrijven verwachten tegenwoordig dat jij je sterke en zwakke punten kent, dat jij weet waar jouw interesses liggen en dat je constant op zoek bent naar persoonlijke ontwikkeling. 

Dit kan drukkend aanvoelen, maar eigenlijk ben je je hele leven al onbewust bezig om een personal brand te ontwikkelen. Vrienden, kennissen, vreemden hebben een (eerste) indruk van jou dat onderdeel is van je personal brand. Personal brand is alles wat je iedere dag communiceert aan de mensen om je heen over jezelf, jouw talenten, jouw vaardigheden en jouw doelen (Peter & Gomez, 2019). 
 

Je eigen geluk nastreven 


Volgens Peter & Gomez (2019) ervaren “self-branders” een enorm gevoel van vrijheid omdat ze bewust zijn van hun eigen krachten en vaardigheden, hun eigen geluk nastreven, hun eigen kansen creëren en hun eigen grenzen verleggen. Doordat zij proactief zijn in het vinden van de juiste kansen, hebben zij de mogelijkheden om de kansen te filteren die bij hen passen. Door je bewust te zijn van je personal brand kan je de “over 5 jaar ben ik toch weg” instelling hebben omdat je weet welke kansen succesvol voor jou kunnen zijn. Natuurlijk zal je een paar keer een tegenslag krijgen, maar van jouw fouten leer je en optimaliseer je je personal brand. 

Benieuwd wat je moet doen om bewust te worden van jouw personal brand? Houd onze Carrièrestart Instagram en LinkedIn in de gaten, stuur ons een mail en reageer op onze stories!
 
Terug naar overzicht