Prestatiedruk 

Dagelijks prestatiedruk onder studenten volgens het RIVM

Je krijgt een appje of je volgende week tijd hebt om af te spreken met een vriend of vriendin. Je kijkt in je agenda en krijgt even een kleine paniekaanval. Je was vergeten dat je die week een deadline had, dat je voor je werk ingepland staat en dat je ook nog een vergadering hebt met je commissie, naast dat je gewoon colleges hebt. Je hebt de intentie om af te spreken met je vriend of vriendin, maar eigenlijk heb jij er simpelweg de tijd niet voor. Waarom doe je dit? Probeer je week ook te vullen met activiteiten waar jij ontspanning in vindt, hobbies. Waarom zijn hobbies goed en geen tijdverspilling?
 

Meten angst, depressie en burn-out

Hogeschool Windesheim is een van de eerste hogescholen waar een start is gemaakt met het meten van onder andere klachten op het gebied van angst, depressie en burn-out onder studenten. In het Windesheim-rapport wordt besproken dat volgens de norm gehanteerd door het CBS, 25% van de ondervraagde studenten burn-outklachten heeft, welke zich uiten in emotionele uitputting. Veel studenten geven aan dat prestatiedruk hierin voor hen een belangrijke factor is.
 

Prestatiedruk onder jongeren

De prestatiedruk van de jongeren is volgens Dopmeijer niet alleen veroorzaakt door studie en/of werk, maar ook door hun sociale leven. Bijna 24% van de studenten zegt dat zij vaak het gevoel hebben een leuk sociaal leven met veel vrienden te moeten hebben om aan te sluiten bij anderen. Dopmeijer geeft aan dat jongeren zoveel moeten tegenwoordig: hoge cijfers halen, naast de studie ook nog een baan en andere activiteiten, een leuk sociaal leven, een mooi social media profiel met veel leuke foto’s erop, etc. Dit onderzoek bewijst maar weer dat het plannen van die afspraak met die vriendin of vriend bijdraagt aan de prestatiedruk. Wat maakt het uit als je de week daarna afspreekt? Jij wilt graag laten zien dat je alles tegelijkertijd kan plannen en dat je dus laat zien dat jouw sociale leven leuk is, want waarschijnlijk gaat er wel een snapchat of instagram story online van jullie date.
 

Hobbies en studiestress

 
Het onderzoek van Jenkins, Johnson, & Ginley (2019) geeft aan dat twee derde (63%) van de ondervraagde studenten zich gestrest heeft gevoeld in de afgelopen twaalf maanden door hun studie. De studenten gaven aan dat factoren buiten hun studie, zoals: slaaptekort, gezondheidsproblemen, hobbies en problemen met vrienden, geen effect zouden hebben op hun studieleven. Uit het onderzoek is echter gebleken dat studenten die hobbies en activiteiten uitoefenen, een betere work-life balance hebben. Dit onderzoek geeft aan dat er verder onderzoek gedaan moet worden naar de relatie tussen hobbies en studiestress.




 

Millennials en burn-outs


Onze generatie studenten heeft ook meer last van burn-outs en depressies dan vorige generaties. Uit het onderzoek van Fancourt, Opher, & de Oliveira (2019) is gebleken dat het stimuleren van patiënten met milde depressies om activiteiten te ondernemen die leiden tot nieuwe hobbies positief gecorreleerd is met mentale gezondheid. Hobbies zorgen voor emotionele betrokkenheid, zelfexpressie, creativiteit en ontspanning.
 

Toegenomen werkdruk

Niet alleen de werkdruk is opgevoerd, maar ook de werkuren. Een week van studenten wordt vaak gevuld met werkuren, studie uren en uren die besteed worden aan een commissie bij een studie-/studentenvereniging. Het onderzoek van Li et al. (2019) onderzoekt relatie tussen lange werkuren en depressies en mentale gezondheid van de werkpopulatie in Shanghai. Ook onderzoeken ze de impact die hobbies heeft op deze relatie. Dit onderzoek geeft aan dat onder de werkende gemeenschap van Shanghai de mensen die meer dan 60 uur werkten meer kans hebben een slechte mentale gezondheid vergeleken met de mensen met een 40 uur durende werkweek. Het hebben van hobbies kan het effect van lange werkuren op de mentale gezondheid verminderen.
 
Deze onderzoeken naar het effect van hobbies op mentale gezondheid, op lange werkuren of  op prestatiedruk geven aan dat hobbies wel degelijk een positief effect hebben op jouw leven. Pak een kwast of trek je skates aan en ontdek welke activiteiten zorgen voor ontspanning in jouw hoofd!
 
 
Terug naar overzicht