4 tips hoe thuis te studeren

4 tips hoe thuis te studeren

Het is 1 september en dat betekent maar één ding: het academisch jaar 2020/21 is van start! We kunnen het er allemaal over eens zijn dat dit niet een jaar is als alle andere. Grote kans zelfs dat jij het komende semester thuis moet studeren. Hoor- en werkcolleges zoals we ze niet gewend zijn. Hoewel de digitale wereld voor veel millennials als thuiskomen voelt, is thuis studeren makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom hebben wij de beste tips voor jou op een rijtje gezet.

Tip 1: Creëer een routine 
Flexibiliteit, die gepaard gaat met het thuis studeren, is iets wat veel studenten als fijn zullen ervaren. Het gevaar is echter dat flexibiliteit overgaat in een tekort aan structuur. Vandaar is onze eerste tip om routines te creëren. Handelingen transformeren overt tijd in een gewoonte en gewoontes geven ons rust. In het begin zal het daarom lastig zijn om nieuwe routines te creëren, maar op de lange termijn heb je hier zeker profijt van!

Tip 2: Maak je eigen collegebank
Het verschil tussen je huis en de collegebank zal de komende periode gaan vervagen. Het is daarom dat onze tweede tip deze scheidslijn beoogt te verkleinen. Met je laptop op de bank studeren kan rugklachten veroorzaken en wanneer je college in bed volgt kan dit zelfs tot slaapstoornis lijden. Een eigen ‘collegebank’ met een goede stoel en afstand tot je scherm is daarom beter voor je fysieke en mentale welzijn. Daarnaast maak je voor jezelf een duidelijke plek die enkel bedoeld is voor studeren en kan je dit makkelijk achter je laten in je vrije tijd.

Tip 3: Doe één ding tegelijk 
Multitasking is een skill die maar weinig onder ons echt goed kunnen beoefenen. Het is daarom ook beter om je maar op één ding tegelijk te focussen. Ga dus niet tijdens je hoor- of werkcollege Whatsappen met je vrienden of nog even aan dat paper werken wat vandaag nog af moet. De kans op fouten tijdens het multitasken is namelijk erg groot. We weten (uit eigen ervaring) dat dit voorheen – toen studenten nog daadwerkelijk in de collegezaal zaten - ook al een probleem was, maar nu je thuis zit is dit niet minder belangrijk. Focus daarom dus maar op één ding tegelijk!

Tip 4: Ontspan
De vierde en laatste tip, die als muziek in de oren klinkt, heeft alles te maken met ontspanning. Ontspanning heb je nodig om jezelf op te laden voor de volgende dag. Precies zoals jouw mobiel aan het einde van de dag weer stroom nodig heeft om je de volgende morgen weer bij te staan. Probeer een activiteit te zoeken die je daadwerkelijk laat ontspannen. Denk aan het lezen van een boek, een yogasessie of misschien wel mediteren. Probeer dit moment ook echt in te plannen, wanneer je moe bent is de drempel naar deze ontspanningsmomenten vaak groter. Terwijl de beloning van deze momenten meer dan welkom is: nieuwe energie.

Aan de slag!
Als een boek lezen jou niet aanspreekt of er geen yoga mat binnen handbereik is, dan kunnen we jou een handje helpen. Met de ANB (Alternate-nostril breathing) ademhalingsoefening kom je niet alleen volledig tot rust, maar bevorder je ook het functioneren van je hart, ademhalingssysteem en het geheugen. Hij gaat als volgt:

Ga rechtop zitten en sluit je linker neusvleugel af. Adem diep in via je rechter neusvleugel. Sluit vervolgens je rechter neusvleugel af en open je linker. Adem uit via je linker neusvleugel. Herhaal dit 15-20 keer en probeer twee keer zo lang uit als in te ademen.

Team Carrièrestart wenst jou heel veel succes in het nieuwe academisch jaar en hopelijk kunnen deze tips helpen met het thuis studeren.

 

Lees ook:

Jouw digitale voetprint
Jouw digitale voetprint
Dagelijks prestatiedruk onder studenten volgens het RIVM
Dagelijks prestatiedruk onder studenten volgens het RIVM
Professionals
Professionals
Terug naar overzicht