Optimaliseer jouw timemangement

Timemanagement. Het structureren van je handelen op basis van tijd die over een specifieke handeling besteed dient te worden. Iets wat zorgt voor effectiviteit, efficiëntie en productiviteit. 

We hebben het er al eerder over gehad, tijdens de huidige corona crisis is thuiswerken de norm geworden. Timemanagement is daarom nog belangrijker geworden. Maar zo makkelijk is dat nog niet. Verschillende persoonlijkheden passen over het algemeen verschillende vormen van timemanagement toe. Voor jou hebben we de meest voorkomende persoonlijkheden op een rijtje gezet en uitgelegd hoe jij jouw vorm van timemanagement kan verbeteren. 

1. De actieheld

De actieheld, iemand die zonder nadenken te hulp schiet en al jouw problemen wil oplossen. Geweldig! Toch? Zeker, maar vanwege deze impulsiviteit gaat er een hoop kostbare tijd verloren. De tip voor de actieheld is daarom ook: doe rustig aan, bekijk het vanuit een helikopter-view. Vanuit daar kan je beter beoordelen wat de logische volgende stappen zijn. 

2. De diva 

Iemand die graag voorop loopt en laat horen welke prestaties hij of zij allemaal geleverd heeft; de diva. Vrolijk en vriendelijk, altijd aanwezig en gezellig, maar erg productief daardoor helaas niet. Als diva is het daarom van belang grote opdrachten en taken onder te verdelen in kleinere taken. Hierdoor onstaat er een overzichtelijk plan. Dit kan zorgen voor een hoop zelfvoldoening, door de taken één voor één af te strepen. 

3. Het werkpaard

Taken, lijstjes en plannen zijn voor het werkpaard geen onbekend terrein. Stapsgewijs gaat hij te werk om het doel zorgvuldig en nauwkeurig te behalen. “Die heeft geen timemanagement nodig” hoor ik je al denken, maar er is natuurlijk altijd iets te verbeteren. Zo ook in het geval van het werkpaard. Zorgvuldig- en nauwkeurigheid kunnen een valkuil zijn voor deze harde werker en hij/zij wordt dan ook vaak als control freak neergezet. Dit komt overeen met de vorm van een ‘stabiele timemanager’. De tip: probeer stapje voor stapje kleine dingen uit handen te geven, om de juiste balans te vinden tussen zelfstandig en in teamverband werken. 

4. De ja-knikker

Het iedereen naar het hof maken, dat is het doel van de ja-knikker. Vooral niet in de weg staan en nee zeggen is absoluut geen optie. Een ja-knikker is over het algemeen een ‘beïnvloedende timemanger’.  De tip voor onze ja-knikker ligt aardig voor de hand: zeg eens nee. Niet te vaak natuurlijk, maar gewoon zo nu en dan wanneer je bordje echt vol zit en het gerechtvaardigd is om nee te zeggen. Je kan het best!

5. De perfectionist

De naam zegt het al, de perfectionist wil alles tot in de puntjes perfect afwerken. Dit kost tijd en is daardoor niet altijd even efficiënt en productief. Onze tip is daarom, controleer regelmatig je werk met een collega, die kan helpen aan te geven als je té kritisch bent. 

Herken jij jezelf in een van deze persoonlijkheden? Probeer dan eens te kijken of je onze tips kan toepassen!
 

Lees ook:

Stap 3: Werkervaring
Stap 3: Werkervaring
Carrièrestart bedrijfsbezoek - 'YSE maakt wijzer'
Carrièrestart bedrijfsbezoek - 'YSE maakt wijzer'
Verbinden tijdens corona
Verbinden tijdens corona
Terug naar overzicht